Det är kämpigt men det går
: En studie om vad som motiverar pojkar att kämpa vidare trots svårigheter med att läsa och skriva

  • Jessica Holmlund
  • Maria Rosenberg

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med studien är att genom kvalitativa intervjuer med sex pojkar på mellan - och högstadiet och fyra speciallärare/pedagoger belysa vad som motiverar pojkar att kämpa vidare trots svårigheter med att läsa och skriva. Studien grundar sig i våra personliga erfarenheter genom yrkeslivet. Vi har uppmärksammat att många pojkar med läs- och skrivsvårigheter lätt tappar motivation för skolarbete och ger upp och kämpar inte vidare när uppgifterna känns övermäktiga. Fokus för undersökningen är vad som gör skillnad för just pojkar i svårigheter att bibehålla motivationen för att läsa och skriva.

Studien lyfter fram såväl de deltagande pojkarnas som pedagogernas uppfattningar. Insamlingen av empiri görs genom semistrukturerade intervjuer. Studiens huvudfrågor är: Vilka positiva aspekter och stöd beskriver pojkarna i studien har betydelse för deras motivationen att kämpa vidare trots svårigheter med att läsa och skriva? Vilka positiva aspekter beskriver pedagogerna har betydelse för att motivera pojkar med läs- och skrivsvårigheter att kämpa vidare med att läsa och skriva trots svårigheter?

Studiens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin. Resultatet visar betydelsen av att möta pojkarnas intresse och behov ökar motivationen och gör att de kämpar vidare trots svårigheter med att läsa och skriva. Även lärmiljön där språkutvecklande arbetssätt, anpassningar, studiero och lärverktyg ingår har betydelse för pojkarnas motivation. Respondenterna, både pojkarna och speciallärare/pedagoger betonar vikten av trygga relationer. För pojkarna är samarbete med andra elever eller med en vuxen som stöd något som stärker dem. Ett gott och nära samarbete mellan skola och hem lyfts också fram som en positiv aspekt för de kämpande pojkarna. Pojkarnas inre motivationen är den största drivkraften.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareAnnika Bondesson (Handledare), Helena Sjunnesson (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Lärande (50303) [SSIF2011]

Nyckelord

  • grit
  • inre motivation
  • lärmiljö
  • läs- och skrivsvårigheter
  • motivation
  • pojkar
  • relationer
  • stöd
  • yttre motivation

Citera det här

'