Denna studie är en kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lek och lärande i förskoleklass. Då förskoleklassen anses ligga i ett gränsland och mellan skolans och förskolans olika traditioner är studiens syfte att undersöka förskollärarnas uppfattningar om hur de arbetar med lek och lärande i förskoleklassens verksamhet. Enligt styrdokument ska leken ha en central del i utbildningen. Men frågan är hur denna nationella riktlinje landar i praktiken och vilka erfarenheter verksamma pedagoger har av lekens roll i förskoleklasser. Studien riktar sig främst till förskollärare i förskoleklass, men även de pedagoger som arbetar på förskola och skola. Studiens insamling har skett genom fyra semistrukturerade intervjuer på tre olika skolor i södra Sverige. Studien har sin utgångspunkt i den lekresponsiva teorin med syfte att fånga förskollärarnas skilda uppfattningar utifrån tidigare erfarenheter och upplevelser. Studiens titel kom till då en deltagare ansåg att lek är och sker då man kan se på barnen att kinderna glöder och ögonen glittrar. Resultatet synliggjorde att utifrån deltagarnas uppfattningar har leken stor betydelse för barns lärande och att de på olika sätt använder leken som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Resultatet pekar även på att de verksamma förskollärarnas uppfattningar om lek och lärande samt hur de integrerar detta i undervisningen varierar och att det därmed varierar hur stor plats leken får i utbildningen.
- lek
- lekresponsiv undervisning
- lärande
- undervisning
- förskoleklass
- förskollärare
”Det är lite som när kinderna glöder och ögonen glittrar”: En studie om förskollärares uppfattningar om lek och lärande i förskoleklass
Stjärnlind, A. (Författare), V. Dahlqvist, L. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå