”Det är OKEJ att vara sig själv och att man får känna alla känslorna.”
: En kvalitativ studie kring pedagogers arbete för att främja barns psykiska hälsa i förskolan

  • Emma Lindström
  • Viktoria Krantz

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

I Sverige har den psykiska ohälsan ökat under de senaste decennierna. Tidigare forskning visar att det är möjligt att främja barns psykiska hälsa redan i förskolan genom olika metoder. Där av ämnar denna kvalitativa studie behandla pedagogers arbete i att främja barns psykiska hälsa. Empirin samlas in genom semistrukturerade intervjuer där intervjuerna transkriberas för att finna kategorier enligt en tematiskanalys. Utifrån Aspelins teoretiska relationskompetensmodell belyser denna kvalitativa studie fem verksamma pedagogers beskrivningar av sitt vardagliga arbete med att främja barnens psykiska hälsa i förskolan. Relationskompetensmodellen lyfter trygga och förtroendefulla relationer som en central aspekt för att stärka barns psykiska hälsa. Syftet med studien är att få en förståelse och en insikt för hur pedagoger i förskolan arbetar med barns psykiska hälsa. Resultatet för studien visar på en variation av både negativa och positiva aspekter när det kommer till att främja barns psykiska hälsa i förskolan.
Tilldelningsdatum2024-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareKatarina Nilfyr (Bedömande lärare), Maria Rosberg (Examinator) & Ubah Adan (Handledare)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Barn
  • Psykisk hälsa
  • Välbefinnande
  • Förskola
  • Pedagoger och relationskompetens

Citera det här

'