Syftet var att undersöka hur grundlärare i fritidshem beskriver elevernas inflytande och delaktighet i fritidshemmet. Målet var att besvara detta genom kvalitativa intervjuer med sex lärare i fritidshem. Dessa intervjuer sammanfattades sedan och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys som gav upphov till tre olika teman; fritidslärarens arbetsmetoder, formell kontra informell undervisning och olika etapper av delaktighet. Dessa teman har i sin tur analyserats genom Roger Harts delaktighetsstege. Resultatet visar att läraren i fritidshem har flera olika arbetsmetoder för att göra barn delaktiga och att de strävar efter detta. Men att det är en balansgång mellan att ge eleverna frihet och inflytande samtidigt som läraren har ansvar för gruppen. Detta gör att den reella delaktigheten som barn har är villkorad till de vuxna och de ramar de har satt upp. Det är upp till den enskilda läraren att ge barnen inflytande och göra dem delaktiga. Detta beslut att ge barnen mer eller mindre inflytande kan grundas i flera olika faktorer så som verksamhetens förutsättningar och pedagogernas synsätt.
- Grundlärarutbildning: fritidshem med inslag av validering
- Pedagogiskt arbete (50304)
- delaktighet
- inflytande
- reellt inflytande
- demokrati
- fritidslärare
- fritidshem
- arbetsmetoder
Det delaktiga barnet: Fritidslärarens syn på barns delaktighet och inflytande i praktiken
Björk, M. (Författare), Starzyk, A. (Författare). 2024-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå