Syftet med denna studie är att beskriva och förstå två lärares val av analoga respek-tive digitala skrivredskap i den tidiga skrivundervisningen och hur valet av redskap avspeglar sig i elevernas skrivande. För att besvara syftet formulerades tre fråge-ställningar. För det första vad valet av skrivredskap betyder för elevernas texter utifrån textlängd och stavning. För det andra vilka möjligheter respektive svårig-heter lärarna beskriver med respektive skrivredskap. För det tredje hur lärarna mo-tiverar användningen av respektive skrivredskap. Insamlingen av empirin har gjorts i en årskurs tre med hjälp av två olika metoder. Dels en parintervju med två lärare, dels insamling av elevtexter genom en experimentliknande metod. Det insamlade intervjumaterialet analyserades därefter utifrån en innehållsanalys och elevtexterna utifrån en kvantitativ textanalys med fokus på textegenskaperna stavning och text-längd. Studien utgick ifrån två olika teoretiska ramverk varav det ena är det kogni-tiva perspektivet med fokus på low-order skills och high-order skills. Det andra är det sociokulturella perspektivet med fokus på medierande redskap. Redskapen i denna studie innebär penna och papper samt Ipad. Resultaten visar att lärarens med-vetna didaktiska val är avgörande för betydelsen av respektive skrivredskap för ele-vernas texter och därmed skrivande. Dessutom styrs lärarnas val av deras kunskap om hur betydelsefullt det är att eleverna utvecklar grundläggande färdigheter, low-order skills, först för hand. Dessutom visar studien att övning ger färdighet och därmed kan båda redskapen gynna elevers skrivande och användas som medierande redskap beroende på vilka kunskaper och färdigheter eleverna ska utveckla, det vill säga att det ena utesluter inte det andra.
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Analoga skrivredskap
- digitala skrivredskap
- high-order skills
- low-order skills
- medierande artefakter
- årskurs 1–3
”Det ena utesluter inte det andra”: Det analoga och digitala skrivandet i den tidiga skrivundervisningen
Gustafsson, C. (Författare), Rödl, S. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå