Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare resonerar om pedagogisk dokumentation i förskolan. Bakgrunden till studien är att förskolans läroplan 1998 lyfter fram pedagogisk dokumentation som ett redskap för att synliggöra verksamheten. I tidigare forskning bekräftas den pedagogisk dokumentationens möjligheter att synliggöra barns utveckling och lärande.
Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med öppna frågor. Intervjuerna genomfördes på fyra förskolor med fem informanter.
Av resultatet framgår det att förskollärarna ser den pedagogiska dokumentationen som ett redskap för synliggörande av barns lärande och utveckling. På olika sätt framkom det att samtliga förskollärare anser att reflektion är av betydelse för att göra dokumentationen pedagogisk.
Tilldelningsdatum | 2011-jan.-24 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Lars-Erik Nilsson (Handledare) & Torgny Ottosson (Examinator) |
Högskolepoäng
- 22,5 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- pedagogisk dokumentation
- förskolan
- förskolepedagogik
- förhållningssätt
- reflektion
- synliggörande