I denna studie utforskas elevers uppfattningar om deras möjlighet till inflytande i fritidshemsverksamheten med fokus på elevernas perspektiv. Genom att ge utrymme åt elevernas egna röster och reflektioner strävar vi efter att skapa utökad förståelse för deras erfarenheter av inflytande samt dess betydelse i fritidshemmets dagliga verksamhet. Studiens empiriska grund utgörs av en kvalitativ studie med elever från förskoleklass till och med årskurs tre på ett fritidshem i sydvästra Sverige. Materialet består av cirka 4,5 timmar inspelade intervjuer vilka analyserats genom ett barndomssociologiskt förhållningssätt samt Harts delaktighetsstege. Resultaten av studien indikerar att eleverna har varierande möjligheter till inflytande, men att de i viss mån är begränsade utifrån fritidshemsverksamhetens ramfaktorer. Dessa begränsningar är något eleverna accepterar i viss mån då de önskar dela delaktigheten och inflytandet tillsammans med fritidspersonalen likt översta steget på Harts delaktighetsstege. Våra informanter anser att de får vara med och bestämma över fritidshemsverksamheten, men att de önskar ytterligare inflytande över exempelvis samlingar och fritidsråd, samt att inflytandet synliggörs mer, vilket för fritidspersonalen kan vara ett adekvat sätt att implementera barns perspektiv i verksamheten.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- elevinflytande
- fritidshem
- barns perspektiv
- Harts delaktighetsstege
- delaktighet
”Det var jätteroligt! Det vill vi göra igen.”: Elevens perspektiv på elevinflytande i fritidshemsverksamheten
Jönsson, A. (Författare), Strömberg Silverstielk, S. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå