“Det viktiga blir liksom att de får röra på sig”
: Förskollärares uppfattningar om arbetet med barns grundmotorik i förskolan

  • Emilia Andersson
  • Emma Johnsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Tidigare forskning visar hur barn idag rör sig allt mindre och hur deras motoriska
färdigheter ses alltmer bristande. Samtidigt poängteras det hur barns skriv- och
läsutveckling kan påverkas negativt vid bristande motoriska förmågor och hur ett
utanförskap riskerar att uppstå när barn inte hänger med kompisars motoriska
färdigheter. Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om
arbetet med barns grundmotoriska utveckling i förskolan. Studiens
forskningsfrågor är, hur uppfattar förskollärare sig arbeta med barns
grundmotoriska rörelser i förskolan? Vilket ansvar uppfattar sig förskollärare ha
för att erbjuda barn grundmotorisk träning? För att undersöka syftet genomförs en
kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. Deltagarna till studien består
av sex utvalda förskollärare i södra Sverige. Den teoretiska utgångspunkt som
ligger till grund för arbetet är en fenomenografisk ansats.
Resultatet visar att majoriteten av förskollärarna uppfattar arbetet med barns
grundmotoriska rörelser som ett uppdrag av att få barn att röra sig utifrån
förskollärarnas uppfattning av begreppen motorik och rörelse som synonyma med varandra. Resultat visar även hur förskollärarna uppfattar arbetet som utmanande
ur flera aspekter, exempelvis utifrån deras erfarenheter från högskoleutbildningar,
läroplansmålens framskrivningar om motorik, stora barngrupper som
hemvisternas miljöer. Samtidigt som förskollärarna uppfattar arbetet utmanade,
uppfattar de sig arbeta med det såväl spontant som planerat och menar att de har
ett stort ansvar för barns grundmotoriska utveckling men framhåller att de
uppfattar det som ett gemensamt ansvar med såväl arbetslag som vårdnadshavare.
Tilldelningsdatum2024-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareIng-Marie Åkerblom (Handledare), Ann-Christin Sollerhed (Bedömande lärare) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Grundmotorisk utveckling
  • förskollärare
  • uppfattning
  • rörelse
  • utmaning
  • ansvar
  • barn
  • förskola

Citera det här

'