Abstract
Studien har utgått från en kvalitativ forskningsansats ur ett fenomenologisktperspektiv. Studien belyser aspekter för att få en fördjupad kunskap kring
pedagogers sätt att hantera barns sorg. Syftet med studien är att bidra med ökad
kunskap om hur pedagoger förhåller sig till barns sorg i förskolan samt att
undersöka hur de upplever att lek och skapande kan utgöra ett verktyg vid barns
sorgebearbetning. Insamlandet av empirin har skett via semistrukturerade intervjuer
med verksamma pedagoger i verksamheterna, där dokumentationsmetoden varit
ljudupptagning. Skribenten har använt sig av Giorgis analysmetod för att få fram
essensen av fenomenet. Studiens resultat har granskats med det teoretiska
perspektivet, utvecklingspedagogiken. Studiens resultat visar att det finns en viss
skillnad mellan pedagogers upplevelser och kunskaper kring hanteringen av barns
sorg i förskolan. Det pedagogerna hade gemensamt var deras upplevelser kring hur
stor betydelse leken har för barn, genom den kan de ge uttryck för det de erfar och sina tidigare erfarenheter. Studien är tänkt att bidra med ökad kunskap och att skapa
en större trygghet hos pedagoger samt att bidra med pedagogiska verktyg om hur
pedagoger förhåller sig till barns sorg i verksamheten.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Mattias Bergdahl (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare), Maria Rosberg (Examinator) & Sara Lenninger (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Barn i sorg
- sorgebearbetning,
- traumatisk händelse
- sorg
- lek och skapande
- pedagogens roll
- krishantering,
- krisplan