”Det viktigaste för att nå bra resultat är hur man hanterar dem”
: en studie om två lärares användning av basläromedel i läs-och skrivutveckling

  • Josefine Arildsson
  • Jasmine Karlsson

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Syftet med detta examensarbete har varit att ta reda på huruvida basläromedel är tillräckligt som undervisningsmaterial för att möjliggöra elevernas uppnående av läroplanens kunskapskrav i läs- och skrivundervisningen samt om det ger lärare möjlighet att arbeta utifrån aktuell forskning inom läs- och skrivutveckling. Det har vi undersökt genom en kvalitativ studie då vi har observerat två undervisningstillfällen, intervjuat två lärare och sex elever på två olika skolor i årskurs två samt analyserat de båda basläromedlen

    Språkdax 2 och Piratresan.

    Slutsatsen i arbetet blev att basläromedlet inte uppfyller läroplanens samtliga krav eller möjliggör att läraren undervisar utifrån aktuell läs- och skrivutvecklingsforskning. Utifrån intervjuerna och observationerna kunde vi däremot dra slutsatsen att det är möjligt att nå kunskapskraven och arbeta utifrån aktuell forskning beroende på lärarens didaktiska val i arbetet med basläromedlet.

    Tilldelningsdatum2014-feb.-25
    OriginalspråkSvenska
    HandledareElisabet Radeklev (Handledare)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)
    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • basläromedel
    • läroplan
    • kvalitativ studie
    • läsutveckling
    • skrivutveckling

    Citera det här

    '