Abstract
I klassrummen har vi sett en ökad användning av diverse elektroniska verktyg, digitalaläroböcker, digitala spel, mjukvaror etc. Den viktiga frågan är ifall dessa digitala
lärresurser kan stödja elevernas olika behov i matematikundervisningen. I denna specifika
studien har vi valt att fokusera på den digitala lärresursen Nomp. Syftet med vår studie är
att undersöka hur lärare i matematikämnet på mellanstadiet beskriver användningen av
Nomp i en differentierad matematikundervisning. Vidare är syftet att undersöka vilka
möjligheter och hinder som kan uppkomma vid användning av Nomp. Studien har
genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer, vi har intervjuat fem stycken
mellanstadielärare som undervisar i matematik och som använder sig av Nomp. Utifrån
frågeställningarna visar resultatet att lärarna som intervjuades använder sig av Nomp på
olika sätt vid differentiering. Vid användningen av Nomp är användningsområdena bland
annat färdighetsträning, återkoppling, anpassning och att det används som ett
komplement. Resultatet visar även att lärarna beskriver olika typer av möjligheter och
hinder vid användning av Nomp. Möjligheter som framkom är att Nomp är lättillgängligt,
innehåller funktionalitet som gynnar eleverna samt att läraren har en god översikt kring
elevernas kunskaper. Vidare så visar resultatet att en god teknisk kompetens möjliggör för
en differentiering. Hinder som framkom utifrån intervjuerna var att Nomp innehöll ett
bristande matematiskt innehåll, bristande funktionalitet och att Nomp ej är en heltäckande
lärresurs. På samma sätt som lärarens tekniska kompetens kan vara en möjlighet så kan
det också vara ett hinder, vilket framgår i resultatet.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Örjan Hansson (Handledare), Christina Svensson (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- Matematik
- digitala lärresurser
- differentierad undervisning
- Nomp
- mellanstadielärare