Bakgrund: Rasism är en form av etnisk diskriminering som finns i hela samhället, vården är inte undantagen. Det finns diskriminering och ojämlikheter i vården trots att lagar och regler som styr sjukvårdspersonal för att sådant ska undvikas. Men för att medvetandegöra och minimera rasism behöver den synliggöras. Syfte: Syftet var att undersöka patienters upplevelse av rasism i vården. Metod: En kvalitativ litteraturöversikt med induktivt förhållningssätt användes. Resultatet grundades på tio kvalitativa studier, en semikvalitativ studie och en med mixad metod. Data granskades, analyserades och kategoriserades. Resultat: Patienter upplevde olika typer av rasism i vården. Följande kategorier identifierades: Att bli reducerad till en stereotyp, att inte bli sedd eller hörd och att egna erfarenheter påverkar upplevelsen. Diskussion och Slutsats: Patienter blir utsatta för vårdpersonalens omedvetna antaganden. Patienterna blir inte lyssnade på, tas inte på allvar och känner sig förminskade i vården till följd av vårdpersonalens omedvetenhet. Att bli lyssnad på och tagen på allvar är grunderna i personcentrerad omvårdnad. För att motverka eller minska rasism i vården bör sjuksköterskan utveckla sin förståelse för personcentrerad omvårdnad.
Tilldelningsdatum | 2022-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Helene Ekfors (Handledare) & Gerth Hedov (Examinator) |
---|
- rasism
- etnisk diskriminering
- patient
- upplevelse
- vård
Diskriminering i vården: Patienters upplevelse av rasism i vården – en litteraturstudie
Kyrönen, L. (Författare), Calmanidou Wängström, A. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Kandidatexamen