Abstract
Behovet av stöd för välbefinnande bland högskole- och universitetsstudenter ökarsamtidigt som studenthälsan möter utmaningar att nå ut till studenter. Studien
undersöker hur distansstudenter upplever sitt välbefinnande under sin studietid
och deras medvetenhet kring det stöd studenthälsan erbjuder. Studien utforskar
sedan hur ett gränssnitt kan designas för att optimera tillgången till studenthälsans
resurser. Detta genomförs med en kvalitativ datainsamling via intervjuer både
med personal från studenthälsan och distansstudenter. Intervjuerna
uppmärksammar ett glapp mellan studenthälsans tillgängliga resurser och
distansstudenternas medvetenhet och kunskap om dessa. Informationen analyseras
och konceptualiseras för att generera designförslag inom tre områden:
information, kontaktpunkt och påminnelse. Därefter utförs användartester för att
undersöka designförslagens användbarhet. Studiens resultat antyder att ett
gränssnitt kan designas för att öka distansstudenters tillgång till studenthälsans
resurser. Studien betonar vikten av synlighet på distansstudenters lärplattform för
att genom användbarhet och findability designa ett gränssnitt som kan öka tillgång
till studenthälsans resurser.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Kari Rönkkö (Handledare) & Kerstin Ådahl (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Digital design
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Mediateknik (21102)
Nyckelord
- Distansstudenter
- Välbefinnande
- Studenthälsa
- Användbarhet
- Findability
- Gränssnittsdesign