Edutainmentprogram i förskolan och grundskolan

  • Elin Jensen
  • Marie Jönsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Detta arbete handlar om edutainmentprogram (d.v.s. datorprogram som syftar till någon

    form av läroprocess (Alexandersson, Linderoth & Lindö, 2001)) i förskola och i

    grundskola. Arbetets syfte är att studera hur pedagoger i förskola och grundskola

    beskriver användandet av edutainmentprogram i sin verksamhet och hur de resonerar kring detta. Utifrån vårt syfte har vi ställt följande frågor.

    • Hur beskriver pedagogerna i förskola och grundskola sin inställning till

    edutainmentsprogramens betydelse för lärande?

    • Hur resonerar pedagogerna i förskola och grundskola kring integreringen av

    edutainmentprogram i den dagliga verksamheten?

    För att få svar på våra frågor genomförde vi en kvalitativ undersökning där vi intervjuade åtta pedagoger i förskolan och grundskolan. Resultatet visar att pedagogerna uttrycker sig genomgående positivt kring användandet av edutainmentprogram för barns lärande. Dock finns det skillnader i vad pedagogerna säger att barnen lär sig. Det finns även en skillnad i vad pedagogerna har för syfte med aktiviteten.

    Integreringen av edutainmentprogram skiljer sig åt mellan förskolan och grundskolan, då

    man har en mer uttalad integrering i grundskolan. Analysen är gjord med utgångspunkt ur ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att resultatet tolkas mot bakgrund av att förskolan och grundskolan utgör olika sociala praktiker.

    Tilldelningsdatum2005-dec.-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '