Elevassistent på fritidshemmet eller inte
: En kvalitativ studie utifrån ett rektorsperspektiv

  • Madelen Britz
  • Malin Johansson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Denna studie syftar åt att skapa en kunskap kring varför en elevassistent inte alltid följer med en elev till fritidshemmet. För att nå denna kunskap och komma åt olika resonemang bestod urvalet av fem rektorer från fyra olika enheter som idag arbetar, eller har tidigare erfarenhet av arbete, inom fritidshemmet. Vi redogör för vad rektorerna har att förhålla sig till när det kommer till forskning och styrdokument. Rektorerna har intervjuats utifrån semistrukturerade intervjuer med hjälp av en kvalitativ metod. Intervjuerna har spelats in och transkriberats. Därefter har empirin analyserats med hjälp av ramfaktorsteorin. Fem olika kategorier framkom: elevens behov, gruppfokus, behörig personal, ekonomi och arbetsmiljö. I resultatet av vår studie framkommer det att behovet ser olika ut hos den enskilde eleven och att det är den faktorn som har tydligast inverkan på om en elev är berättigad en elevassistent på fritidshemstiden eller ej.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledarePatrik Ehrlow (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • elevassistent
  • fritidshem
  • rektor
  • särskilt stöd
  • behov
  • ramfaktorsteorin

Citera det här

'