Elevassistentens roll i den anpassade grundskolan och anpassat gymnasium

  • Mattias Ander
  • Joanna Kristiansen
  • Andreas Lennartsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med denna studie är att belysa diskrepansen mellan elevassistentens yrkesroll och funktion, vilket har uppmärksammats både ute på fältet och i tidigare forskning. Studien baseras på en enkätundersökning bland elevassistenter samt intervjuer med speciallärare eller specialpedagoger som arbetar inom de två skolformer som anpassade grundskolan och anpassat gymnasium. Resultatet har analyserats utifrån ett systemteoretiskt och specialpedagogiskt perspektiv, där de huvudsakliga analysverktygen har varit begreppen "elevassistentens arbetsuppgifter" och "arbetsbeskrivning". Analysen visar att assistentens arbetsuppgifter inte skiljer sig så mycket beroende på vilken skolform de arbetar inom, men det är vanligt att det saknas en tydlig arbetsbeskrivning. Detta kan skapa problematiska situationer när elevassistenten ska utföra sitt arbete och är en bidragande faktor till den stora otydligheten i assistentens yrkesroll. Resultatet av den genomförda innehållsanalysen som vi har gjort visar att bristen på arbetsbeskrivning på de anpassade skolorna ger utrymme för tolkning av de ålagda arbetsuppgifter bland elevassistenter och andra professioner som arbetar inom anpassad grundskola eller det anpassade gymnasiet vilket gör att denna yrkesgrupp ibland hamnar i situationer som rent jurisdiktionmässigt tillhör speciallärare/specialpedagog. Slutsatsen av denna studie är att det vore bra om även elevassistentens arbete hade reglerats i skolans styrdokument eller om yrkesrollen till viss del hade kunnat åtgärdas av skolledare, tex rektorer som utformar tydliga arbetsbeskrivningar och kanske att högre krav på utbildningskompetens kan höja statusen för yrket.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareKerstin Ahlqvist (Handledare), Angerd Eilard (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Anpassad grundskol
  • anpassad gymnasiet
  • elevassistent
  • speciallärare
  • specialpedagogik

Citera det här

'