”Eleverna blir lite ’lurade’ till att lära sig”
: Användning och funktion av film i svenskundervisningen i årskurs F–3

  • Maria Josefsson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Film har en plats i svenskundervisningen enligt styrdokumenten, men forskning kring hur denna undervisning ser ut är särskilt sparsam när det handlar om de lägre årskurserna. Mediedebatten är också kritisk till vilken funktion användning av film i undervisningen fyller. Därför vill denna studie undersöka hur lärare använder film i sin svenskundervisning i förskoleklass och årskurs 1–3. Arbetet undersöker också vilken funktion film fyller i svenskundervisningen. För att uppfylla och besvara studiens syfte och frågeställningar har en enkätundersökning genomförts där 26 lärare svarat på frågor kring hur de använder film i sin svenskundervisning. De didaktiska frågorna vad, hur och varför används för att ordna resultatet och för att genomföra en innehållsanalys. Resultatet visar tendenser på en likartad användning av film i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. Det är framför allt undervisningsinnehållet och tillgången på filmresurser och filmat material som styr användningen. Filmens funktion är också starkt sammankopplad med undervisningsinnehållet, där framför allt filmens funktion att variera och komplettera undervisningen lyfts fram. Elevers upplevelse av mediet är också en viktig parameter, även om elevers egna erfarenheter av film inte lyfts in i undervisningen. Det är lärandet genom film som står i fokus, inte själva mediet i sig. Film blir ett sätt att nå lärandet, som en av deltagarna uttryckte, ”eleverna blir lite ’lurade’ till att lära sig” det undervisningsinnehåll som läraren vill förmedla.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareVictoria Johansson (Handledare), Joachim Liedtke (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • svenska
  • lågstadiet
  • didaktik
  • filmpedagogik
  • estetik
  • enkätundersökning

Citera det här

'