Elevernas inflytande och delaktighet i fritidshemmet utifrån barnens perspektiv

  • Ljiljana Markovic
  • Sadete Neziri

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka elevernas inflytande och delaktighet i fritidshemmet utifrån barnens perspektiv. Undersökningen har utgått från frågeställningen: När får elever i fritidshemmet möjlighet till inflytande och delaktighet? Förhoppningarna med denna studie är att kunna öka kunskapen kring elevernas aktörskap i praktiken. Utifrån frågeställningen och tolkning av de iakttagelser som har genomförts under fältobservationen är elevernas inflytande och delaktighet i den mån anpassad efter deras ålder och förmåga. Delaktighetsaspekter är väsentliga i den här studien och kommer kopplas vidare till teorin kring barnens perspektiv. Utifrån iakttagelser från fältobservationen i fritidshemmet med förskoleelever gick det att urskilja aktiviteter som var förutbestämda och mer organiserade av pedagoger, samt fria aktiviteter där eleverna fick bestämma vad de ville göra. När det gäller de äldre elevernas idé om att bland annat ha en egen klubb godkände lärare detta förslag och möjliggjorde klubben. Tack vare fritidsrådet blev elever delaktiga och fick ett reellt inflytande till att påverka innehållet av aktiviteter i fritidshemmet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledarePatrik Ehrlow (Handledare), Charlotte Tullgren (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • elevinflytande
  • delaktighet
  • barns perspektiv
  • fritidshem

Citera det här

'