Elevers berättelser om lärares relationskompetens
: ett specialpedagogiskt perspektiv

  • Annika Cederlund

Examensarbete: Masterexamen

Abstract

Syftet med studien är att synliggöra elevers berättelser om lärares sätt att bygga förtroendefulla relationer till elever med fokus på elever med ADHD, bidra med utvecklingsmöjligheter i det specialpedagogiska fältet inom lärares relationskompetens. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Hur beskriver elever med ADHD en skicklig lärare? Vad beskriver elever med ADHD när det gäller deras uppfattningar om lärares förmåga att skapa förtroendefulla relationer med sina elever? Semistrukturerade intervjuer med elva gymnasieelever, samtliga med ADHD diagnos. ”Relationell kompetens modell”, RCM- modellen har använts där lärares relationskompetens delas upp i delarna kommunikativ, differentierings- och socioemotionell kompetens. Resultatet visar att samtliga informanter beskriver att en skicklig lärare är bra på att skapa relation till sina elever och att det funnits en lärare som de haft särskilt nära kontakt med. Läraren har bidragit till att de att presterat bättre i ämnena, socialt i och utanför skolan. Vidare gör en skicklig lärare ämnet intressant, är bra på att lyssna och förstå, är bra på att förklara samt ger individuellt stöd och feedback. Resultatet visar tydligt informanterna har en god insikt samt tankar om den skicklige läraren. Lärares relationella kompetens kan informanterna beskriva genom att ge rikligt med praktiska exempel inom samtliga tre delkomponenter. I sina beskrivningar utrycker de följande om lärarna: Lärare är tydliga, anpassar sig, talar lugnt, är bra på att förklara, har gott bemötande, är utbildade inom funktionsnedsättning. Lärare uppfattas lära känna sina elever genom att de lyssnar på, har spontana samtal, är ödmjuka, förstående och bryr sig om samt är personliga och mänskliga. Resultatet kan användas att utveckla lärares relationskompetens.
Tilldelningsdatum2022-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareDaniel Östlund (Handledare), Anette Emilson (Bedömande lärare) & Anette Emilson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Masterprogram i utbildningsvetenskap

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • ADHD
  • elever med ADHD
  • elevperspektiv
  • läraregenskaper
  • lärar-elev-relationer
  • lärares relationskompetens
  • specialpedagogiskt perspektiv

Citera det här

'