Emotionell intelligens och ledarskap
: Sociala egenskaper i arbetslivet

  • Sofie Theobald
  • Andreas Thern

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Denna studie utforskar skillnad mellan emotionell intelligens (EI) och ledarskapspositioner inom arbetsli-vet. Totalt deltog 103 yrkesverksamma personer, varav 31 ledare, som besvarade Schutte Self-Report Inventory (SSRI) för att självskatta sin EI. Syftet var att utforska potentiella skillnader i emotionell intelli-gens mellan individer i ledarskapsroller och individer som inte innehar en ledarskapsroll. Studien använde sig av ett snöbollsurval och distribuerades med hjälp av en länk på sociala medier. Dataanalysen bestod av ett t-test för att jämföra gruppernas medelvärden i EI, en korrelationsnanalys i form av Pearson’s r samt en multipel regressionsanalys för att predicera grad av emotionell intelligens utifrån de olika kontrolll-variablerna ålder, kön, ledarskapsutbildning samt ledarskapsroll på arbetsplatsen.Resultaten från denna studie gav inte stöd för någon signifikant skillnad på vardera test (t(101)=1.36, p=.18), (F(4,97)= 1.48, p=.22, R 2= .06) utom en korrelation mellan ledarskapsroll och kön (r(100)= 0.20, p<.05) . Dessa icke-signifikanta resultat resulterade i att det inte kunde göras några slutsatser, varken på att det faktiskt finns en skillnad eller att det inte gör det. Studiens resultat aktualiserar frågan om det faktiskt finns ett samband mellan ledarskap och EI, som kritiker tidigare till ämnet ifrågasatt. Detta skapar ytterligare frågor kring behovet av vidare forskning i ämnet och hur man ska se på emotionell intelligens framöver i denna aspekt.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareJimmy Jensen (Handledare) & Anna Blom Kemdal (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Beteendevetenskapligt program

Kurser och ämnen

  • Psykologi

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Psykologi (50101)

Nyckelord

  • Sociala egenskaper
  • Emotionell intelligens
  • Ledarskap
  • Effektivt ledarskap
  • Ledarskapsutbildning,
  • Arbetsmiljö
  • Kön
  • Ålder

Citera det här

'