En digital värld på fritidshemmet
: Bornholmsspelet för barn med annat modersmål än svenska

  • Eva-Lill Kristiansson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur barn med ett annat modersmål än svenska på ett informellt sätt kan utveckla sin kunskap i svenska språket. Genom att använda sig av digitalt spel som heter Bornholmslek inom fritidshemmets verksamhet.

Teorin utgår från ett sociokulturellt perspektiv med Vygotskijs (2001) teori om samspel och lärande. I metoden används både observationer och gruppintervjuer. Dessa har genomförts tillsammans med sex barn som är sex år och är inskrivna på fritidshemmet.

Resultatet jag kom fram till i studien var att barnen utvecklade ett samarbete mellan barnen. Resultatet visar också på att det utvecklades ett lärande i svenska språket genom att barnen spelade Bornholmslek.

Tilldelningsdatum2018-feb-14
OriginalspråkSvenska
HandledareLinda Petersson (Handledare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem med inslag av validering

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • fritidshem
  • elev
  • digital media
  • lärande
  • samspel
  • dator
  • ipad

Citera det här

'