Studien syftar till att öka förståelsen för hur elever upplever sitt lärande på fritidshem. Genom fenomenografisk metod undersöks elevernas syn på lärandet i relation till fritidshemmet och skolan. Tidigare forskning belyser betydelsen av socialt lärande och lärarens roll för barns utveckling. Resultaten visar att eleverna ser fritidshemmet som en plats för lek och frihet, medan skolan associeras med formellt lärande. De lär sig genom olika aktiviteter som pyssel, samarbetsprojekt och lekar. Eleverna betonar att fritidshemmet erbjuder en mer avslappnad miljö där de kan utforska och utveckla sina sociala, kreativa och problemlösningsfärdigheter. Resultaten grupperas i tre beskrivningskategorier: kreativt lärande, kollektivt lärande genom lek och elevernas uppfattningar av lärande i skolan kontra på fritidshemmet. Dessa kategorier illustrerar hur elevernas uppfattningar om lärande i fritidshemmet formas av deras deltagande i olika aktiviteter och interaktioner. Studien bidrar till en ökad förståelse för elevers perspektiv på lärande i fritidshemmet och pekar på vikten av att integrera lek och aktiviteter i pedagogiska miljöer för att främja barns utveckling och lärande.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- elever
- fenomenografi
- fritidshem
- lärande
- uppfattningar
En fenomenografisk studie om hur eleverna uppfattar sitt lärande på fritidshemmet
Mesic , A. (Författare), Göransson, H. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå