Syftet med denna studie är att synliggöra verksam personals olika uppfattningar om inomhusmiljön i fritidshemmet när den delas med skolundervisningen, kopplat till lek. Genom att använda ett digitalt frågeformulär med öppna frågor har tjugo respondenters olika uppfattningar fångats. Studien använder en fenomenografisk ansats för att undersöka, analysera och sammanställa uppfattningarna hos respondenter som är verksamma i fritidshem. Dessa respondenter har beskrivit sina uppfattningar om den fysiska miljöns påverkan på elevers lek samt hur de uppfattar inomhusmiljön kopplat till lek. Genom den fenomenografiska analysen av respondenternas svar visar utfallsrummet åtta beskrivningskategorier, som inrymmer en variation av uppfattningar: Trygghet med bekant miljö, Material, Samarbete, Delade lokaler med förskoleklassen, Stora ytor för gruppindelningar och aktiviteter, Ytor, Hierarki samt Otillgängligt material. För att presentera resultaten har två analysmodeller använts: en för möjligheter och en för begränsningar i att dela lokaler med grundskolan. Studiens resultat kan användas för att skapa mer gynnsamma arbetsmiljöer och förbättra fritidshemsverksamheten genom att öka förståelsen för hur den uppfattas. Dessutom kan resultaten användas för att identifiera möjligheter och begränsningar som uppfattas när fritidshemmet delar lokaler med grundskolans verksamhet.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Begränsningar
- fenomenografi
- fritidshem
- gemensamma lokaler
- inomhusmiljö
- lek
- möjligheter
En gemensam miljö för lek och skolarbete: Personalens uppfattningar om fritidshemmets inomhusmiljö
Götzinger, M. (Författare), Lyckali, M. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå