Studiens syfte är att kartlägga förekomsten av samverkan mellan fritidshem och hem. Samt att identifiera de kommunikationskanaler som används för det och i vilken frekvens de används. Förhoppningen är även att kunna identifiera eventuellt påverkande faktorer som finns som exempelvis utbildningsnivå, erfarenhet och förutsättningar för samverkan. En del av arbetet som personal i fritidshemmet handlar om att utveckla och genomföra samverkan mellan fritidshemmet och hemmet. Utvecklingen av samverkansarbetet sträcker sig tillbaka till 1940-talet och det har i tidigare forskning visat sig vara fördelaktigt för såväl verksamheten som eleverna. Men trots fördelarna har det även visat sig att utförandet är bristfälligt och det har dessutom visat sig vara ett slitsamt och i vissa fall betungande arbete för lärarna. Forskningen visar att varken lärarutbildningarna förbereder lärarna tillräckligt inför arbetet eller att huvudmän, rektorer och kollegor tillhandahåller riktlinjer eller tillvägagångssätt för att genomföra samverkan. Eftersom det är ålagt personalen att initiera och genomföra samverkan bör det kunna antas att det genomförs på samtliga fritidshem. Studien baseras på en enkätundersökning som analyseras genom variansanalys. Resultatet visar att varken tvåsidig, eller ensidig kommunikation genomförs av alla, det visar även att valet av kommunikationskanal är oväsentlig så länge den genomförs. Påverkande faktorer som identifierades var elevgruppens storlek, personalens ålder, när samverkan genomförs och synen på samverkanseffekten.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- samverkan
- fritidshem
- vårdnadshavare
- hemmet
- fritidshemmet
En kartläggning av hur samverkan mellan fritidshemmet och vårdnadshavare genomförs: En kvantitativ studie
Nilsson, C. (Författare), Berntsson Lundberg, E. (Författare). 2022-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå