En kvalitativ studie om verksamma pedagogers beskrivningar om utomhuspedagogik i förskolan

  • Liselotte Andersson
  • Alice Svensson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Tidigare forskning visar att utomhuspedagogiken stimulerar barns kognitiva, sociala, motoriska, kreativa och emotionella utveckling. Syftet med studien är att undersöka vilka uppfattningar pedagogerna säger sig ha av vilken betydelse utomhuspedagogiken har för barns inlärning, samspel samt fysiska och psykiska hälsa. För att få svar på frågeställningarna använde vi oss av en fenomenografisk ansats och semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat fem förskollärare i två län i södra Sverige. Fenomenografin användes i analysen för att få syn på pedagogernas olika uppfattningar av utomhuspedagogikens betydelse för inlärning, hälsa och samspel. Det sociokulturella perspektivet användes för att få syn på pedagogernas uppfattningar när det kommer till miljö, redskap och barnens utveckling. Resultatet visar att pedagogerna uttrycker att de är positiva till utomhuspedagogiken och att den främjar barnens inlärning, psykiska hälsa, fysiska utveckling och samspel. De är också eniga om att en stor del av den undervisning som sker inomhus även kan bedrivas utomhus, att deras eget förhållningssätt är viktigt för barnens upplevelser och att utomhuspedagogiken skapar lärandetillfällen som är baserade på upptäckande och förstahandsupplevelser med hela kroppen.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareChristel Persson (Handledare), Mattias Nilsson Sjöberg (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • förskola
  • motorik
  • pedagogers beskrivningar
  • samspel
  • utemiljö
  • utomhuspedagogik
  • utomhusundervisning
  • välbefinnande

Citera det här

'