Abstract
Studien syftar till att undersöka hur genus representeras i en läromedelsbok i ämnet svenska.Genom en kritisk diskursanalys undersöks om det går att urskilja något mönster mellan hur
flickor och pojkar representeras för att se om karaktärerna följer de stereotypiska
könsrollerna eller om de framträder på ett normbrytande sätt. Studien har sin utgångspunkt
ur den ideationella1 och interpersonella2 strukturen med inspiration från Hellspong och
Ledins textanalysmodell (1997) samt Björkvalls avhandling (2003). Studiens resultat visar
hur läromedelsboken framställer pojkar och flickor enligt rådande sociala mönster och att
genus representeras på ett könsstereotypiskt sätt, samtidigt som det förekommer
normbrytande framställningar. Strukturerna framkommer tydligt för båda könen men är
särskilt tydligt för pojkarna som också gör minst antal normbrytande framställningar.
Ytterligare framträder skillnaden mest i den interpersonella strukturen. Ett annat tydligt
mönster som visar sig i de normbrytande framställningarna är att dessa görs antingen av alla
karaktärer samtidigt eller i samband med att en pojke eller flicka även gör något som
överensstämmer med den könsstereotypiska bilden.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Simone Löhndorf (Handledare), Yair Sapir (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- läromedelsböcker
- diskursanalys
- genus
- sociala förväntningar
- könsroller
- hegemonisk maskulinitet
- duktiga flickor
- sterotyper