En ny generation av lärande
: En kvalitativ studie om fritidspedagogers upplevelser av datorspelande

  • Rasmus Cato
  • Pontus Böcker

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att reda på hur fritidspedagoger upplever datorspelande på fritidshemmet och deras uppfattningar av hur datorspelande kan bidra till lärande i relation till verksamhetens uppdrag med fokus på en meningsfull fritid. Vår forskningsbakgrund behandlar lärande i datorspel och uppfattningar kring datorspel i skolan och kommer att bearbetas tillsammans med resultatet från vår kvalitativa intervjustudie.

    Vi utgår ifrån den fenomenologiska livsvärldsteorin där vi studerar uppfattningar och erfarenheter kring fenomenet datorspelande. Vi intervjuar ett antal fritidspedagoger och får ta del av deras erfarenheter och upplevelser av datorspelande.

    I intervjuerna framgår det att fritidspedagogerna, oavsett egen erfarenhet, är positiva till datorspelande som komplement till andra aktiviteter på fritidshemmet, men att många saknar den kunskapen som krävs för att det ska kunna göras med ett pedagogiskt innehåll. De upplever också att barnen lär sig bland annat språk, samarbete, social kompetens och problemlösning genom datorspelande.

    Tilldelningsdatum2015-jun-10
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMadeleine Beckman Arenhill (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)
    • Lärande (50303)

    Nyckelord

    • datorspelande
    • fritidshem
    • fritidspedagog
    • upplevelse
    • erfarenhet
    • lärande

    Citera det här

    '