En pragmatisk diskursanalys av ämnet programmering

  • Kristina von Hausswolff

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Trots att datavetenskap är en relativt ny vetenskap ligger den till grund för mycket av denteknik som idag finns invävd i våra vardagsliv. En central del av datavetenskapen ärprogrammering, att skriva instruktioner i ett programmeringsspråk och på så sätt styramaskinen. Inom många yrken idag krävs det programmeringskompetens. Att det finnssvårigheter med att lära sig programmera är ett väl dokumenterat faktum inomforskningsområdet dataveten-skapens didaktik. Jag har närmat mig problemet medprogrammeringsundervisningen genom att undersöka den kunskapsbeskrivning som visar sigsom diskurser i kursplaner för programmeringskurser. En pragmatisk diskursanalys är utfördoch resultatet ställs mot olika kunskaps- och vetenskapstraditioner. De identifieradediskursena är fundament-, problemlösning- och systembeskrivningsdiskursen.Fundamentdiskursen är dominerande i de undersökta kurs-planerna och den har kopplingartill en kunskapssyn som under 1900-talet har blivit kraftigt kritiserad. Meningserbjudandensom når studenterna genom läraren, vars institutionella aspekt har studerats via kursplaner,kan kanske belysa problemen kring programmeringsundervisningen.

    Tilldelningsdatum2016-mars-22
    OriginalspråkSvenska
    HandledareAnders Eklöv (Handledare) & Martin Wetterstrand (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Masterprogram i utbildningsvetenskap

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • pragmatism
    • poststrukturalism
    • diskursanalys
    • programmeringsundervisning

    Citera det här

    '