En ruta på en blankett
: En kvalitativ intervjustudie kring specialpedagogers uppdrag i arbetet med att skapa förutsättningar för barns inflytande i övergången mellan förskola och förskoleklass

  • Cecilia Jansson
  • Karolina Jiglind

Examensarbete: Magisterexamen

Abstract

I Skollagen (SFS 2010:800) står det att barn i sin utbildning ska ha inflytande utifrån sin ålder och mognad och de ska ha möjlighet att vara medbestämmande i frågor som berör dem. Barns inflytande över sin utbildning och att de ska kunna påverka den belyses även i Lpfö18 (2018) och i Lgr22 (2022). I Lpfö18 (2018) beskrivs samarbetsformer mellan förskola och förskoleklass där barn och vårdnadshavare ska förberedas inför övergången. Syftet med vår kvalitativa intervjustudien har varit att belysa hur specialpedagogens uppdrag och samverkan kan skapa förutsättningar för barns inflytande i övergången mellan förskola och förskoleklass. Studien genomfördes med specialpedagoger verksamma i förskola och förskoleklass genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att förskolans specialpedagogers uppdrag är att ta reda på och förmedla informationen om barnen från pedagoger, vårdnadshavare och barnen själva. Barnens röst är enligt respondenterna begränsat till en ruta på en blankett. Specialpedagogerna verksamma i förskoleklass har som uppdrag att ta emot informationen och implementera den i förskoleklass på individ och gruppnivå. Förberedelsearbetet inför och under övergången beskrivs viktigt då barnen ska begripa, kunna hantera och se övergången som meningsfull. Utifrån KASAMs modell har begreppen, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet använts för att analysera studiens resultat. Specialpedagogerna i studien beskriver att deras uppdrag begränsar skapandet av förutsättningar för barnens inflytande i övergången. I resultatet framkommer behovet av specialpedagogernas arbete med att skapa förutsättningar i övergångar som ett utvecklingsområde. Studiens implikationer är att i specialpedagogens uppdrag borde arbetet med att skapa förutsättningar för barns inflytande i sin övergång vara mer framstående för att följa det som skrivs fram i Skollagen (SFS 2010:800), läroplaner och Barnkonventionen (SFS 2018:1197).
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareTammy Omfors Macinnes (Handledare), Katarina Nilfyr (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Specialpedagogiskt program

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • förskola
  • förskoleklass
  • inflytande
  • samverkan
  • specialpedagogens uppdrag
  • övergång

Citera det här

'