En skola för alla
: förskollärares och grundskollärares syn på inkludering av barn i behov av särskilt stöd

  • Sofie Vidéen
  • Antonia Sjölin

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Syftet med denna undersökning har varit att få ta del av förskollärares och grundskollärares olika syn på inkludering. Inkludering är ett viktigt verktyg för barns utveckling och begreppet tolkas och används på olika sätt. Vi utgick från ett sociokulturellt perspektiv där fokus läggs på att barnen lär genom samspel med andra, och ställde oss frågan ”Hur ser pedagoger på inkludering?”För att undersöka detta viktiga verktyg för barns utveckling - inkludering - så har vi genomfört en kvalitativ undersökning. Vi intervjuade verksamma pedagoger i olika ålderskategorier på ett semistrukturerat sätt.Tidigare forskning visar att skolan har en annorlunda syn på inkludering än vad förskolan har. I förskolan ses inkludering som en naturlig del i verksamheten. Därför ville vi undersöka hur förskollärare och grundskollärare ser på inkludering av barn i behov av särskilt stöd och hur ”en skola för alla” kan uppnås.Resultatet tyder på en viss skillnad hos förskollärares och grundskollärares syn på inkludering. Olika grader av inkludering används och vi kan utläsa ur resultatet att det rör sig om svag- eller stark inkludering.

    Tilldelningsdatum2014-mars-26
    OriginalspråkSvenska
    HandledareKerstin Ahlqvist (Handledare) & Håkan Sandgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • inkludering
    • exkludering
    • barn i behov av särskilt stöd
    • förskola
    • grundskola
    • sociokulturellt
    • en förskola/skola för alla
    • kompetens.

    Citera det här

    '