Detta arbete fokuserar på elevers demokratikompetens inom skolan. Arbetet grundar sig på tidigare kvantitativa undersökningar som har gjorts utifrån elevers kunskaper om demokrati. Olika typer av demokratier undersöks och analyseras utifrån hur det appliceras utifrån dagens skolmaterial. Arbetet kommer även att undersöka frågan om skolan är en så kallad demokratisk socialisationsagent som förbereder elever till att bli demokratiska medborgare som aktivt kan vara med och delta i olika demokratiska processer.
Tilldelningsdatum | 2021-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Peter Gustavsson (Handledare) & Staffan Stranne (Examinator) |
---|
- Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9
- Pedagogiskt arbete (50304)
- demokrati
- demokratisk socialisation
- demokratisk kompetens
- liberalism
- republikanism
- strukturalism
En studie av arbetsmaterial i ämnet samhällskunskap på högstadiet
Emsfors Rönn, F. (Författare). 2021-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå