Abstract
Under flera år har myndigheterna lyft matematiken i förskolan som extra viktig attutveckla. Både myndigheter och forskare argumenterar för att naturvetenskapliga
ämnen behöver fokuseras i förskolans verksamhet. Genom vår kvalitativa studie
ville vi få svar på vilka naturvetenskapliga lärandeobjekt, i undervisning, som
förskollärarna riktade barnen mot under förskolans utedagar. Vi följde tre
förskollärare som blev föremål för filmad observation. Observationerna
transkriberades och materialet analyserades utifrån utvecklingspedagogisk teori. I
diskussion ställdes sedan resultatet mot styrdokumentet för förskolan, forskning
och teori. Resultat som vi tycker oss kunna skönja i vår studie är att naturvetenskap
inte får någon större plats utan att det är matematiken som är i centrum. Utedagarna
har förlagts i naturmiljö men naturmiljön har endast fått rollen som lärandets akt
och inte som lärandets objekt. Genomgående är att förskollärarna inte dragit nytta
av naturmiljön för att uppmärksamma naturvetenskapliga fenomen.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Laila Gustavsson (Handledare), Marie Fridberg (Bedömande lärare) & Charlotte Tullgren (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Förskollärarutbildning
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- Förskollärare
- Lärandets objekt
- Naturmiljö
- Undervisning
- Utvecklingspedagogik