En studie av förskollärares undervisning i naturen

  • Mia Maria Boberg
  • Jenny Larsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Under flera år har myndigheterna lyft matematiken i förskolan som extra viktig att
utveckla. Både myndigheter och forskare argumenterar för att naturvetenskapliga
ämnen behöver fokuseras i förskolans verksamhet. Genom vår kvalitativa studie
ville vi få svar på vilka naturvetenskapliga lärandeobjekt, i undervisning, som
förskollärarna riktade barnen mot under förskolans utedagar. Vi följde tre
förskollärare som blev föremål för filmad observation. Observationerna
transkriberades och materialet analyserades utifrån utvecklingspedagogisk teori. I
diskussion ställdes sedan resultatet mot styrdokumentet för förskolan, forskning
och teori. Resultat som vi tycker oss kunna skönja i vår studie är att naturvetenskap
inte får någon större plats utan att det är matematiken som är i centrum. Utedagarna
har förlagts i naturmiljö men naturmiljön har endast fått rollen som lärandets akt
och inte som lärandets objekt. Genomgående är att förskollärarna inte dragit nytta
av naturmiljön för att uppmärksamma naturvetenskapliga fenomen.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareLaila Gustavsson (Handledare), Marie Fridberg (Bedömande lärare) & Charlotte Tullgren (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Förskollärare
  • Lärandets objekt
  • Naturmiljö
  • Undervisning
  • Utvecklingspedagogik

Citera det här

'