En studie om hur revisorer och kunder upplever att långa kundrelationer inverkar på revisorns oberoende

  • Salmina Adzemi
  • Isak Johansson

Examensarbete: Kandidatexamen

Abstract

Oberoendet är ett ämne som har engagerat forskare under en lång tid. Särskilt betydelsefulla för diskussion om revisorns oberoende är två välkända skandaler som skapat stor uppmärksamhet för revisionsbranschen, nämligen Enron- och Worldcomskandalen. Dessa två skandaler kom att bli väldigt viktiga för revisorns oberoende och har visat vikten av att revisorer är oberoende i sin yrkesroll. Revisorns oberoende kan hotas på flera sätt, vid långa kundrelationer kan en risk föreligga att en alltför nära relation formas mellan revisorn och revisionskunden. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur revisorer och kunder upplever att långa kundrelationer inverkar på revisorns oberoende. För att uppnå detta syfte användes en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Totalt deltog fyra kunder och fyra revisorer, vilket möjliggjorde en djupgående och nyanserad analys av forskningsfrågan. Resultatet visar att oberoendet är en avgörande faktor för att säkerställa revisionens legitimitet. Det lyfts fram både fördelar och nackdelar med långa kundrelationer men revisorerna och revisionskunderna är eniga om att längre kundrelationer är bättre. Relationen mellan de två parterna och revisorns kunskap och erfarenheter av företaget är fundamental i mindre revisionsuppdrag enligt respondenterna. Revisorerna tycker inte oberoendet är svårt att säkerställa men framhäver att det krävs en individuell egenskap från varje enskild revisor för att upprätthålla oberoendet vid längre relationer. Studien bidrar till en ökad förståelse för hur revisorer och kunder i bolag som inte är av allmänt intresse uppfattar revisorns oberoende vid längre kundrelationer.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareJennifer Emsfors (Handledare) & Heléne Tjärnemo (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Ekonomprogrammet

Kurser och ämnen

  • Redovisning och revision

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Företagsekonomi (50202)

Nyckelord

  • revision
  • oberoende
  • synbart oberoende
  • faktiskt oberoende
  • analysmodellen
  • kundrelationer

Citera det här

'