I skolan är pedagogerna professionella och de som har ansvar för elevernas utveckling och lärande. Elever med ADHD får svårigheter att reglera sitt beteende vilket tar olika uttryck. En god relation mellan elev-pedagog är alltid viktig men särskilt viktig för elever med ADHD. En relation byggs över tid för att bli varaktig. Den grundas i tydlighet, ömsesidigt förtroende och respekt. I studien undersöks hur sex pedagoger beskriver sin förståelse för relationskompetensens betydelse för utveckling och lärande hos elever med ADHD. Den undersöker också vilka förmågor inom relationskompetensen som anses betydelsefulla. Studien undersöker också vilket specialpedagogiskt stöd pedagogerna efterfrågar för att utveckla sin relationskompetens. Metoden i studien är kvalitativ och genomförandet är semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska ansatsen utgår från relationskompetensmodellen. Resultatet visar att viktiga förmågor inom relationskompetensen ligger inom den kommunikativa kompetensen där verbala och icke-verbala kommunikationsstrategier är betydelsefulla för elever med ADHD. Det framgår att kommunikationskompetens och socioemotionell kompetens kan stärka relationen mellan pedagogen och eleven med ADHD. Brister i relationskompetensen kan däremot skada relationen till eleven. Pedagogerna i studien anser att en viktig strategi är att lyfta fram elever med ADHD:s styrkor. Pedagogerna är medvetna om att deras relationskompetens kan bidra till elever med ADHD:s relation till sina klasskamrater. Pedagogerna i studien anser sig ha god relationskompetens. Pedagogerna uttrycker att de har olika behov av samtalsstöd från specialpedagogen. Studien visar att det finns specialpedagogiska implikationer för att utveckla pedagogers relationskompetens till elever med ADHD för att främja deras utveckling och lärande.
- Specialpedagogiskt program
- Relation
- relationskompetens
- elever med ADHD
- kommunikationsstrategier
- socioemotionell kompetens
- specialpedagogiskt stöd
En studie om relationskompetensens betydelse för elever med ADHD
Nyåker, M. (Författare), Svensson, M. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen