En studie om utagerande barn med sociala svårigheter i förskolan

  • Vanessa Tobian
  • Daliborka Ajdinovic

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Vårt examensarbete handlar om utagerande barn som har sociala svårigheter i förskolan. Syftet med arbetet var att undersöka vilket bemötande pedagogerna har gentemot utagerande barn samt vilka metoder och strategier som används i arbetet för att integrera dessa barn. I arbetet var vårt mål även att undersöka om de utagerande barnens föräldrar är med i pedagogernas arbete, svårigheter som kan uppstå i arbetet och om eventuellt andra resurser finns tillgängliga för både de utagerande barnen och pedagogerna på förskolan. Dessa presenteras i litteraturgenomgången och diskuteras sedan i samband med resultatet i diskussionsdelen. Genom en kvalitativ intervjuundersökning med sex pedagoger från olika förskolor i södra Skåne har vi fått fram svar på uppsatsens frågeställningar där enstaka verkliga fall har presenterats av de intervjuade pedagogerna.

    Tilldelningsdatum2010-feb.-25
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLena Grollmuss (Handledare) & Jerry Rosenqvist (Examinator)

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • agression
    • barns utveckling
    • föräldrarkontakt
    • utagerande beteende
    • barn med särskilda behov
    • pedagogens

    Citera det här

    '