En undersökning om problemlösning och elevers uppfattningar om problemlösning

  • Marcus Fridström
  • Markus Ander

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Syftet med uppsatsen var att undersöka elevers inställningar till matematik samt deras tillvägagångssätt när de löser matematikuppgifter av olika svårighetsgrad. Undersökningen vi genomfört består av två delar; en enkätundersökning utformad som ett prov och semistrukturerade intervjuer. Resultaten ledde oss till följande slutsatser: motivationen är central för elevernas prestationer i matematik och att problemlösningsorienterad matematikundervisning bör vara kärnan i matematiken då den ger möjligheten till att få en djupare förståelse för matematiken i stort. Denna problemlösning bör vara utan specifika ramar och metoder för att skapa en frimodig och kreativ problemlösare.

     

    Tilldelningsdatum2012-dec.-06
    OriginalspråkSvenska
    HandledareÖrjan Hansson (Handledare) & Ingemar Holgersson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • metakognition
    • motivation
    • problemlösning
    • solo-taxonomi
    • uppfattningar

    Citera det här

    '