Abstract
Detta examensarbete undersöker de svenska riksdagspartiernas valprogram för att analysera de diskursiva uttrycken gällande utbildningspolitik med särskilt fokus på skolans syften. Uppsatsens utgångspunkt är att samhället befinner sig i en tid som kan benämnas som ett senmodernt samhälle, varvid den inriktar sig på valprogram för tiden 1998-2018. I analysen används en kritisk diskursanalys för att analysera texterna närmare och i uppsatsen tillämpas teorier om skola och senmodernitet av Zygmunt Bauman, Gert J.J. Biesta samt Tomas Englund. I analysen har synliggjorts att den senmoderna skolan främst präglas av tre tydliga. diskurser som möts i de svenska riksdagspartiernas valprogram. Främst syns begrepp ommätning och resultat , nostalgi och tillbakagång till det gamla samt ett klassiskt liberalt frihets- och förnuftsideal i texterna.
Tilldelningsdatum | 2020-juni-02 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Ingemar Ottosson (Handledare) & Thomas Sörensen (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Lärarprogrammet
Högskolepoäng
- 30 hp
Nationell ämneskategori
- Sociologi (50401)
- Utbildningsvetenskap (503)
Nyckelord
- politik
- valprogram
- diskursanalys
- senmodernitet
- syften med utbildning
- skola
- utbildning
- svensk politik
- ideologi
- syften
- mätning
- nostalgi
- frihet
- marknad