Enade de stå?
om utbildningspolitiska diskurser i riksdagspartiernas valprogram mellan 1998-2018

  • Johan Vesterlund

Examensarbete: Masterexamen

Abstract

Detta examensarbete undersöker de svenska riksdagspartiernas valprogram för att analysera de diskursiva uttrycken gällande utbildningspolitik med särskilt fokus på skolans syften. Uppsatsens utgångspunkt är att samhället befinner sig i en tid som kan benämnas som ett senmodernt samhälle, varvid den inriktar sig på valprogram för tiden 1998-2018. I analysen används en kritisk diskursanalys för att analysera texterna närmare och i uppsatsen tillämpas teorier om skola och senmodernitet av Zygmunt Bauman, Gert J.J. Biesta samt Tomas Englund. I analysen har synliggjorts att den senmoderna skolan främst präglas av tre tydliga. diskurser som möts i de svenska riksdagspartiernas valprogram. Främst syns begrepp ommätning och resultat , nostalgi och tillbakagång till det gamla samt ett klassiskt liberalt frihets- och förnuftsideal i texterna.

Tilldelningsdatum2020-juni-02
OriginalspråkSvenska
HandledareIngemar Ottosson (Handledare) & Thomas Sörensen (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Lärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 30 hp

Nationell ämneskategori

  • Sociologi (50401)
  • Utbildningsvetenskap (503)

Nyckelord

  • politik
  • valprogram
  • diskursanalys
  • senmodernitet
  • syften med utbildning
  • skola
  • utbildning
  • svensk politik
  • ideologi
  • syften
  • mätning
  • nostalgi
  • frihet
  • marknad

Citera det här

'