Personalen är en viktig resurs för kommuner sett till framgångsfaktorer, konkurrensfördelar och verksam-hetens utveckling. De kommande åren väntar en stor utmaning på arbetsmarknaden med förväntat höga pensionsavgångar och låg arbetskraftstillgång. Detta sätter kommunerna i en situation där innebörden i att vara en attraktiv arbetsgivare blir allt viktigare, för att kunna säkerställa kompetens, personaltillgång och hållbart arbetsliv. Syftet med studien är därför att undersöka vad kommuner i Skåne Nordost skriver om personalen i sin årsredovisning och hur detta kan förstås. Studien utgår från två forskningsfrågor där första besvaras med innehållsanalys som metod. Vald metod innebär ett noggrant, strukturerat och sys-tematiskt tillvägagångssätt. Resultatet av analysen används därefter som underlag för att undersöka hur det kommunerna skriver kan förstås med hjälp av institutionell teori. Resultatet visar att innehållet kom-munerna skriver om berör till stor del samma områden. Dessa områden är: kompetensförsörjning, hållbart arbetsliv, attraktiv arbetsgivare, arbetsmiljö och personalkostnader. Med institutionell teori kan det kom-munerna skriver förstås som parallella processer inom vilka deras handlande bidrar till homogenisering i och mellan kommunerna. Detta ges en ökad förståelse i studien då kommunerna ingår i ett samarbets-avtal. Resultatet bidrar med kunskap om hur organisationers handlingar och val i relation till personalen kan påverkas genom imitering av andra, reproducering av normer och yttre krafters påtryckningar. Denna kunskap kan vara användbar till HR-avdelningar vid rekrytering av medarbetare och i arbetet att vara en attraktiv arbetsgivare, men även som chefsstöd i organisationer och vid argumentering för personalsats-ningar.
- Personal- och arbetslivsprogrammet
- Arbetslivsstudier (50903)
- personal
- arbetsmarknad
- attraktiv arbetsgivare
- kommunal årsredovisning
- institutionell teori
- isomorfism
Ett institutionellt perspektiv på hur personalen framträder i kommuners årsredovisningar
Gårdsvik, H. (Författare), Pettersson, E. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Kandidatexamen