Abstract
Syftet med studien var att synliggöra begreppet individualisering och att vi själva skulle planera och genomföra en individualisering som skiljer sig från den traditionella kvantitativa hastighetsindividualiseringen. Vi valde att genomföra en individualisering som bygger på vissa valmöjligheter samt variation i arbetssätt och innehåll. Inom vårt planerade arbetssätt arbetar samtliga elever inom samma område och vårt arbetssätt skulle kunna ingå under en kvalitativ individualisering. Vår individualisering har genomförts i en sjätteklass inom området längd. Utifrån genomförandet har vi sedan undersökt vilka val eleverna har gjort och vad som styr deras val. Den metod som valdes till att undersöka detta var samtal med eleverna samt minnesanteckningar som eleverna gjorde i samband med sina val. Resultatet visar att eleverna inte är särskilt positivt inställda till att arbeta med textuppgifter istället väljer de främst räkneuppgifter med lite text. Många elever tycker dessutom om att arbeta praktiskt med matematik. Resultatet talar även om att merparten av eleverna väljer uppgifter som erbjuder dem variation av såväl innehåll som arbetssätt.
Tilldelningsdatum | 2006-dec.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Nationell ämneskategori
- Samhällsvetenskap (5)