Studien fokuserar på ämnet extra anpassningar inom fritidshemmets verksamhet. I denna studie utforskas pedagogernas upplevelser av att arbeta med elever i behov av extra anpassningar. Tidigare forskning visar på stora utmaningar vad gäller att möta elever i behov av extra anpassningar. De vanligaste utmaningarna har visat sig vara; allt för stora elevgrupper, en bristande samverkan med elevhälsoteamet, brist på utbildad personal i fritidshem och bristfälliga lokaler i fritidshemmen. En semistrukturerad intervjumetod har använts i studien. För att analysera empirin har Asp-Onsjös (2020) inkluderingsteori applicerats. Teorin innefattar rumslig, social och didaktisk inkludering. Dessa tre aspekter används som verktyg för att utvärdera i vilken utsträckning en elev är inkluderad i sin skolsituation. Målet med studien var att granska i vilken utsträckning lärarna på fritidshemmet upplever att de tillgodoser elevernas behov av extra anpassningar. Resultatet visar att lärare i fritidshem upplever att de arbetar med olika typer av extra anpassningar som fungerar väl för eleverna generellt. Det finns dock en önskan från samtliga informanter om en ökad samverkan med elevhälsoteamet i syfte att få hjälp med relevanta strategier gällande extra anpassningar. Vidare visar resultatet från studien att den går i linje med vad tidigare forskning har påvisat, gällande utmaningar med extra anpassningar som tillgodoser elevens behov i en helhet på fritidshem.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- lärare i fritidshem
- fritidshem
- extra anpassningar
- inkludering
- elevhälsoteam
- samverkan
Extra anpassningar och samverkan i fritidshemmet: Utifrån ett rumsligt, socialt och didaktiskt perspektiv
Stover, J. (Författare), Carlsson, M. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå