Whiplashskador är ett allvarligt folkhälsoproblem som ofta orsakar bestående men och kan minska livskvaliteten för de drabbade. Forskning visar att integrering av gamification inom rehabilitering har blivit alltmer vanlig på grund av egenskapen att kunna öka engagemanget hos användare. Motivation är en av de viktigaste faktorerna för att på ett tillfredsställande vis kunna rehabilitera en skada. Saker som smärta, depression och förlust av rörlighet, som allt är vanligt vid whiplashskador, kan däremot minska motivationen. I denna studie undersöks hur man kan designa ett gränssnitt som motiverar användaren till rehabilitering av sin whiplashskada. Metoden som använts har varit designforskning med kvalitativ ansats där öppna frågeformulär getts till drabbade och specialister inom området. Det har även gjorts en litteratursökning med fokus på motivation och gamification, ofta med inriktningen rehabilitering men även digital vård generellt. Resultatet av studien är ett designförslag på en app som stöttar individen i dennes rehabiliteringsresa. Appen erbjuder spelelement som ökar motivationen, demonstrationer av övningar, påminnelser som hjälper med rutiner, glada färger och en engagerande miljö för att motverka depressiv stämning, samt bevakning av framsteg som kan ses av både användaren och vårdgivaren för att sedan användas till att justera behandlingsplanen.
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)
- gamification
- whiplash
- motivation
- rehabilitering
- e-hälsa
- m-hälsa
Få din nacke tillbaka i spelet: Ett designförslag för att motivera individer till att rehabilitera whiplashskador med hjälp av gamification
Stenehag, L. (Författare), Bygdebo, S. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Kandidatexamen