Föräldrasamverkan
: en studie om föräldrars delaktighet och inflytande i förskolan

  • Jessica Nilsson

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Denna studie syftar till att undersöka hur föräldrar uppfattar föräldrasamverkan och vad de upplever sig ha inflytande över och delaktighet i förskolans verksamhet. Studien baseras på en kvalitativ fokusgruppsintervju med föräldralediga föräldrar. Resultatet visar att föräldrarna visserligen vill vara delaktiga i deras barns vardag på förskolan, utifrån deras eget behov och de förutsättningar som krävs. Föräldrarna upplever dock samtidigt en svårighet att sätta sig in i den bakomliggande pedagogikens funktion för verksamheten. Föräldrarna tror också att fler spontana träffar skulle ge mer samhörighet och delaktighet i förskolan.

    Tilldelningsdatum2012-dec.-06
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCharlotte Tullgren (Handledare) & Håkan Sandgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • förskola
    • delaktighet
    • föräldrar
    • samverkan

    Citera det här

    '