Detta är en fenomenografisk studie där syftet är att undersöka förskollärares uppfattningar kring nyttjandet av förskolans gård. Forskningen har genomförts genom en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har använts. Studien gjordes i södra Sverige och utgår ifrån fyra verksamma förskollärare. Datainsamlingen resulterade i likheter och skillnader mellan förskollärarnas uppfattningar gentemot förskolans gård. Resultatet analyserades och diskuterades utifrån tidigare forskning kring ämnet. Slutsatsen som studien resulterade i är att förskollärarens syn på såväl sin egen roll som förskolans gård är av betydelse vid användandet av den.
- Förskola
- undervisning
- utomhus
- förskollärare
- förskolegård
- didaktik
Förskolans gård som undervisningsplats?: en fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar kring nyttjandet av utomhusmiljön i förskolan
Lindberg, E. (Författare), Sleth, K. (Författare). 2021
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå