Förskolebarns spontana musicerande under fri lek

  • Martina Andersson
  • Malin Nilsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Uppsatsen handlar om hur förskolebarn använder sig av spontansången i den fria leken. Undersökningen grundar sig på observationer av en barngrupps fria lek som genomförts under en vecka. Syftet var att få en inblick i förskolebarns spontansång för att bättre kunna ta tillvara på deras intresse i den planerade verksamheten. För att få reda på om det finns något samband mellan pedagogers planerade musikaktiviteter och barns spontansång har det observerats en planerad sångsamling, samt genomförts en intervju med pedagogen som höll i aktivitet. Resultaten visar att förskolebarn använder sig av spontansången på flera olika sätt, de sjunger både kända sånger och hittar även på egna sånger av olika slag. Denna sången visar sig i olika lekformer både inomhus och utomhus, bland annat i regellekar, rollekar och fordonslekar. Undersökningen visar att vissa barn använder spontasången mer aktivt än andra.

    Tilldelningsdatum2006-dec-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '