Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av utredningen om en tioårig grundskola och förskollärares kompetens i relation till uppdraget i förskoleklass. Relationen mellan förskollärares uppfattningar av de två olika fenomenen kommer också att tolkas och redovisas. Studien har två forskningsfrågor som är följande: Hur uppfattar förskollärare den offentliga utredningen om en tioårig grundskola? Hur uppfattar förskollärare i förskoleklass kompetensen hos sin yrkesgrupp i relation till utbildning i förskoleklass? Studien är en kvalitativ studie med fenomenografin som teoretiskt perspektiv. Metoden som använts är fenomenografisk metodansats för att kunna synliggöra förskollärarnas uppfattningar. Studien resulterar i att förskollärarna uppfattade fler hinder än möjligheter med utredningen av en tioårig grundskola. Utredningens förslag uppfattades vara orimlig, onödig och otydlig. Förskollärarna uppfattade också att den ökande kravbilden kunde ge avkall på elevers mående i grundskolan. Resultatet kopplat till förskollärares kompetens visade sig vara att förskollärare har behov av utveckling av yrkeskompetensen i förhållande till matematik och elevers läs- och skrivutveckling, men kompetensen som yrkesgruppen besitter bidrar till att skapa en utbildning som är lek- och lustfylld med lärandet i fokus som stärker elevernas meningsfullhet och trivsel.
Tilldelningsdatum | 2023-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Annika Bondesson (Handledare), Björn Cronquist (Handledare), Anette Emilson (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- förskoleklass
- förskolelärare
- pedagogik
- förskola
- kompetens
- tioårig grundskola
Förskoleklassens utbildning i en förändringsbenägen kontext: Förskollärares uppfattningar
Roth, C. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå