Förskollärarens resonemang om möjligheter och begränsningar med förskolans lekmaterial
: Hur kan detta bidra till barns agens?

  • Jessica Brask
  • Charlotte Lennartsson

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

I denna studie är syftet att undersöka fyra förskollärares resonemang om möjligheter och begränsningar med lekmaterial i den fysiska inomhusmiljön vilket analyseras med frågan hur detta kan bidra till fenomenet agens. Inställningen till barns agens är högst relevant för samhällsnyttan då förskolans och skolans rådande vision är att stärka barnen nu och inför framtiden. Barn som får ta plats i en beslutsprocess upplever med större sannolikhet egenmakt som innefattar en förnimmelse av makt och kontroll över egna omständigheter och mål vilket relaterar väl till fenomenet agens – samt när barn får utrymme till att utveckla kreativitet och självständighet. Detta undersöks genom typen semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare, verksamma på olika förskolor, som blir empiri i syfte att kunna genomföra en diskursanalys som tolkas med teorin poststrukturalism inklusive begrepp som hjälper till att svara på hur förskollärarna resonerar om lekmaterial samt den barnsyn (positionering av barn) som skildras. Resultatet visar att förskollärarna nämner fördelar med lekmaterialens egenskaper som mångsidigt, neutralt och som barn kan relatera till. Barn positioneras som barn som ska få ta plats, erbjudas valmöjligheter och som har rätt till sin lek men samtidigt utläses begränsningar i positioneringarna och i den fysiska miljön.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareKristina Lund (Handledare), Tina Kullenberg (Bedömande lärare), Sara Lenninger (Examinator) & Maria Rosberg (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Agens
  • lekmaterial
  • fysisk miljö
  • barnsyn
  • poststrukturalism
  • diskursanalys
  • förskollärare
  • förskola

Citera det här

'