Förskollärares arbete kring flerspråkiga barns modersmål
: En kvalitativ studie som beskriver hur förskollärare tillvaratar förskolebarns modersmål

  • Rose-Marie Desanginés
  • Lisa Pålsson

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sitt arbete med flerspråkiga barns modersmål i verksamheten. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där empirin består av intervjuer. Fyra förskollärare har intervjuats till arbetet. Samtliga arbetar på olika förskolor i mångkulturella områden i södra Sverige. Studien grundar sig i en fenomenografisk utgångspunkt. Resultatet i studien visar att förskollärare har en medvetenhet om språkets betydelse för barns utveckling och lärande. Förskollärare använder sig av olika strategier under naturliga situationer som måltider i verksamheten för att tillvarata flerspråkiga barns modersmål. Det visar sig att det finns utmaningar i arbetet med flerspråkiga barns modersmål, där ett exempel är tidsbrist.

    Tilldelningsdatum2018-jan.-30
    OriginalspråkSvenska
    HandledareElisabet Radeklev (Handledare) & Marie Fridberg (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Förskollärarutbildning

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • flerspråkighet
    • modersmål
    • förskola
    • förskollärare.

    Citera det här

    '