Syftet med studien är att ta fram kunskap kring vad det finns för uppfattningar hos förskollärare kring deras förhållningssätt och arbete med barns inflytande i förskolan. Studien är kvalitativ och bygger på en fenomenografisk forskningsansats där semistrukturerade intervjuer använts för att fånga upp variationen av förskollärarnas uppfattningar kring barns inflytande. En förhoppning med denna studien är att kunna bidra med ökad kunskap och förståelse kring arbetet med barns inflytande i förskolan. Resultatet visar flera olika uppfattningar kring begreppet inflytande och de förskollärare som deltog delar med sig av flera olika aspekter som deras förhållningssätt, begränsningar och det gemensamma arbetet i arbetslaget. Resultatet har sedan diskuterats utifrån styrdokument och relevanta begrepp för studien.
- barns perspektiv
- barnperspektiv
- delaktighet
- demokrati
- förskola
- inflytande och lyssnandet
Förskollärares förhållningssätt kring barns inflytande i förskolan
Andersson, E. (Författare), Emilsson, I. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå