Abstract
Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka förståelser av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som konstrueras i kommunikation mellan förskollärare. Studien styrs av två frågeställningar: Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om vetenskaplig grund? och Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om beprövad erfarenhet?. Studien har en kvalitativ metodansats, med en teoretisk utgångspunkt i kontextuell socialkonstruktionism. Studiens data samlas in genom två fokusgrupper med tio verksamma förskollärare i förskolan. Datan analyseras med hjälp av begreppen performativitet och fabrikationer. Performativiteten relateras till uppdraget i läroplanen och Skollag som förskollärare är ålagda att följa. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18) står det att "undervisningen med innehåll och arbetsätt ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". I studien synligörs fabrikationer som innebär att förskollärarna framställer eller rättfärdigar sin undervisning på ett bättre sätt än vad som överensstämmer med verkligheten. Studiens reslutat visar tre slutsatser: mångtydlighet, otydlighet i ansvar och brist på gemensam förståelse av begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Begreppen har inte tidigare diskuterats av förskollärarna i studien, vilket innebär att egna tolkningar och förklaringar över begreppen uttalas. Förskollärarna saknar en tydligare definition av vetenskaplig grund och beprövad erfarnehet, vilket överensstämmer med vad tidigare forskning belyser.
Tilldelningsdatum | 2021-okt.-06 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Agneta Jonsson (Handledare) & Susanne Thulin (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Magisterprogram i utbildningsvetenskap
Kurser och ämnen
- Övrigt
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
- Didaktik (50302)
- Lärande (50303) [SSIF2011]
Nyckelord
- vetenskaplig grund
- beprövad erfarenhet
- förskola
- förskollärare
- kvalitativ analys
- fokusgrupper
- kontextuell socialkonstruktionism
- performativitet
- fabrikationer.