Förskollärares konstruktioner av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

  • Thörnberg Pella
  • Cecilia Henriksson

Examensarbete: Magisterexamen

Abstract

Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka förståelser av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som konstrueras i kommunikation mellan förskollärare. Studien styrs av två frågeställningar: Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om vetenskaplig grund? och Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om beprövad erfarenhet?. Studien har en kvalitativ metodansats, med en teoretisk utgångspunkt i kontextuell socialkonstruktionism. Studiens data samlas in genom två fokusgrupper med tio verksamma förskollärare i förskolan. Datan analyseras med hjälp av begreppen performativitet och fabrikationer. Performativiteten relateras till uppdraget i läroplanen och Skollag som förskollärare är ålagda att följa. I läroplanen för förskolan (Lpfö 18) står det att "undervisningen med innehåll och arbetsätt ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". I studien synligörs fabrikationer som innebär att förskollärarna framställer eller rättfärdigar sin undervisning på ett bättre sätt än vad som överensstämmer med verkligheten. Studiens reslutat visar tre slutsatser: mångtydlighet, otydlighet i ansvar och brist på gemensam förståelse av begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Begreppen har inte tidigare diskuterats av förskollärarna i studien, vilket innebär att egna tolkningar och förklaringar över begreppen uttalas. Förskollärarna saknar en tydligare definition av vetenskaplig grund och beprövad erfarnehet, vilket överensstämmer med vad tidigare forskning belyser. 

Tilldelningsdatum2021-okt.-06
OriginalspråkSvenska
HandledareAgneta Jonsson (Handledare) & Susanne Thulin (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Magisterprogram i utbildningsvetenskap

Kurser och ämnen

  • Övrigt

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)
  • Didaktik (50302)
  • Lärande (50303) [SSIF2011]

Nyckelord

  • vetenskaplig grund
  • beprövad erfarenhet
  • förskola
  • förskollärare
  • kvalitativ analys
  • fokusgrupper
  • kontextuell socialkonstruktionism
  • performativitet
  • fabrikationer.

Citera det här

'