En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka förskollärares olika uppfattningar inom begreppen delaktighet och inflytande samt hur man arbetar med begreppen i verksamheten. En förhoppning är att öka förståelsen för hur dessa begrepp använd och tolkas av förskollärare i verksamheten. Studien har utgått ifrån en fenomenografisk ansats där materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet som framkommit genom intervjuerna har visar snarlika svar ifrån förskollärarna utifrån begreppen delaktighet och inflytande. Förskollärarna lyfter aspekter som förhållningsätt, förskollärarens roll.
Tilldelningsdatum | 2021 |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ing-Marie Åkerblom (Handledare) & Hilma Holm (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- Delaktighet
- förhållningssätt
- förskollärare
- roller
- inflytande
Förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande: En kvalitativ undersökning om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet
Mårtensson, M. (Författare). 2021
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå